12-11-06

wagenbeheersing

Gisteren heb ik de kans gehad om een opleiding wagenbeheersing te volgen. Dat was nu toevalling bij BMW, maar er zijn nog redelijk wat andere plaatsen waar je zoiets kan volgen. Het was bijzonder interessant (en intensief). Enerzijds heel veel bijgeleerd, anderzijds was het ook wat ontnuchterend. Je denkt dat je behoorlijk met de wagen uit de voeten kan en de meeste mensen kunnen inderdaad op een fatsoenlijke manier van punt A naar punt B rijden, maar o wee als je in een noodsituatie terecht komt (de "oranje zone" noemden de instructeurs dit). Ik kan je verzekeren, dan is het heel wat minder evident om je wagen nog onder controle te houden. Eigenlijk zou zo een opleiding verplicht moeten zijn voor iedereen (in sommige landen is dat ook zo).

We hebben dus noodstoppen geoefend, met ABS en zonder (ik zweer je, nooit van zijn leven rijd ik nog met een wagen zonder ABS, dat verschil is hallucinant groot). Tegenwoordig beschikt elke nieuwe wagen die in Europa  verkocht wordt verplicht  over ABS, maar weet je dan ook hoe je dit correct gebruikt? Eerlijk gezegd, achteraf gezien wist ik het niet.

Obstakels ontwijken op een spiegelglad wegdek, een slippende wagen onder controle krijgen, de "eland-test", correct bochten nemen, een correcte rijhouding enz... We hebben ook de invloed van een stabiliteitsprogamma (bijv. ESP, vind je tegenwoordig in meer en meer wagens, helaas vaak als optie) ondervonden, oefeningen met en zonder, ook heel spectaculair.

Kortom, een aanrader voor iedereen. Het is inderdaad niet gratis (hoewel ik gisteren niet zelf heb moeten betalen ), maar anderzijds voor de prijs van een Polar rs200sd volg je al een basistraining. het verschil is dat de Polar niet meteen je leven zal redden, de training mogelijk wel.

bmw

 

Deze morgen ook op tijd opgestaan voor een duurloop. Het was schitterend loopweer en het zag dan ook zwart van de joggers in het park. 13 kilometer in anderhalf uur, dus wederom LSD. Ongeveer 7 minuten per kilometer. Geen noemenswaardige last van de benen. Hartslag rond de 140, enkel de laatste kilometers iets hoger omdat ik dan wat versnelde.  Ik heb me ook aan die afstand gehouden hoewel de verleiding om door te gaan groot was.

Bloednuchter, of course. Vetverbranding trainen.

12112006

 

22:04 Gepost door Hakke de Fakke in Algemeen | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

Commentaren

voor en nadelen vergeet niet dat er ook nadelen aan zijn: eigenlijk zou in zo'n wagenbeheersingscursus centraal moeten staan dat we eigenlijk niet met de wagen kunnen rijden, en daarom best ons rijgedrag aanpassen. Spijtig genoeg krijgen veel mensen door de nuttige tips die ze op de cursus krijgen het gevoel dat ze plotseling wél kunnen rijden.

Gepost door: geert | 13-11-06

@Geert Niet helemaal mee akkoord. Tijdens zo een opleiding wordt je wel degelijk met je neus op je beperkingen geduwd. Ik denk dus persoonlijk dat je er eerder voorzichtiger van wordt.

Gepost door: Hans | 13-11-06

slippertje Maarten volgde zo ooit eens een slipcursus met de wagen en was daar ook zo van onder de indruk. 't MOet inderdaad de moeite zijn. En vooral nuttig. Enneuh, mooi duurloopje heb je daar gedaan!

Gepost door: Julie | 14-11-06

De commentaren zijn gesloten.